torstai 7. toukokuuta 2009

Lada 1200l

Lada 1200 on AvtoVAZ:in valmistama henkilöautosarja, jossa on sedan- ja farmarimalleja.


Hieman tietoa:

Ladan historia alkaa lisenssisopimuksella Fiatin kanssa. Uuden tehtaan tuli vastata Neuvostoliiton kasvavaan autotarpeeseen. Ensimmäinen Lada pohjautui Fiatin suosittuun 124:ään. Volgan mutkaan tehtiin mammuttimainen moderni autotehdas, jonne vapaaehtoiset nuorisoprikaatit rakensivat ensin suuritehoisen vesivoimalaitoksen ja sen ympärille kaupungin. Kaupunki sai nimekseen Togliatti.


Koeajoon vuosimalli 1987


Koeajoon löytyi maahantuojan Lada 1200 vuosimallia 1987 vanhanmallisilla pyöreillä lampuilla. Auto oli juuri siirtynyt Rengashalli Oy Hetmanni Ltd:n omistukseen. Auto oli lähes alkuperäiskunnossa: maalipinta kiilsi kuin uutena – oikeastaan se oli alkuperäistä parempi. Katsastuksen auto oli läpäissyt huomautuksitta.


Auton väritystä kuvattiin liennytyksen aikaan tuskanpunaiseksi, mutta nyt kiiltävän maalipintapinnan voisi määrittää vaikka antiikinpunaiseksi. Auton mittarissa on vain 63 000 km, ja se onkin erinomaisen siisti ja hyvin säilynyt yksilö.


Ensi-istumalta auto tuntuu suhteellisen tilavalta kantikkaalta 60-luvun lopun luomukselta. Silloisessa automuotoilussa oli meneillään saippurasia-look. Fiatin keskikoon mallit 1300 ja 1500 olivat tyylipuhtaita tuotteita, kuten olivat myös 124 ja 125. Edellisestä syntyi myöhemmin Lada ja jälkimmäisestä Polski Fiat.


Ladan koko oli seikka, joka yhdessä onnistuneen hinnoittelun kanssa teki autosta nopeasti suomalaisten suursuosikin. 30 vuoden takaiset pahimmat kilpailijat olivat Morris Mini, Renault 4, Citroën 2CV, Fiat 600 ja moni muu paljon pienempi auto. Ladan eduiksi arvioitiin silloin muun muassa edullisuus, hyvät sisätilat, hyvät ajo-ominaisuudet, hyvä lämmityslaite, hyvä suorituskyky ja luja kori.



Moottori

Moottori on venäläisen insinööritiedon taidonnäyte, sillä Fiat 124:n työntötankokonetta ei kelpuutettu Ladan kaulalle. Moottorin koko on 1 200 kuutiosenttiä, sylinterin halkaisija on 76 ja iskunpituus 66 milliä – ja se kuuluisa nokka-akseli on kannessa. Tehoa koneesta löytyy 65 heppaa, jolla auto liikahtaa pirtsakasti. Suurin sallittu nopeus on tehtaan ohjekirjan mukaan 140 km/h.


Tasan 30 vuotta sitten Pikku-Lada sai isoveljen, Lada 1500:n. Isommassa mallissa oli täsmälleen sama kori, mutta kaksoisvalonheittimet ja runsas kromin käyttö koettivat nostaa statusta työväenluokasta vauraampaan keskiluokkaan. Isoveljen kone oli suurennettu pikkuveljen myllystä iskunpituutta lisää

2 kommenttia:

  1. mä vedän sua pe... turpaan ens väläkällä ja vien metsään ja soitan jannelle ja se tekee sulle sellasta mitä kirkko ei salli

    VastaaPoista